Pages

Wednesday, September 14, 2011

Runsing KITA vs Runsing SAHABIAH







...Bismillahirrahmanirrahim...

Assalamualaikum semua. ;)

Still mood aidilfitri ka? Posa ganti and posa enam don't forget it ok! InshaAllah sama2 mujahadah nak buat ya. Lama x tengok2 blog kita2 ni. InshaAllah today I want to share something that I got from seorang kakak.

.....................................................


Tajuk kat atas tu boleh x fikir2 macam mana runsing KITA vs runsing SAHABIAH?
Memang nak bandingkan kita dengan para sahabat tersangatlah jauh bezanya.
Tapi sesungguhnya orang islam yang beriman akan berusaha to strive for mardhatillah.
Walaupun kita x mungkin akan dapat jadi seperti para salafussoleh terdahulu.

Runsing kita ni macam mana sebenarnya?

Mungkin kita selalu runsing pasal nak exam banyak x baca lagi, result nak kluar, homework x siap la, ukhuwah kita dengan sahabat2, pandangan manusia terhadap kita, esok nak kenduri kawin..orang nak mai berapa orang..lauk cukup x, dll. Kalau kita teliti and muhasabah, kerunsingan kita itu menjurus kepada keduniaan sahaja. Betul? Mostly la. Maybe yes, ada orang dia x pikir sangat benda2 yang disebut di atas sebab benda yang dah lepas, lepas. Tawakaltu'alallah saja la. Exam, dunia saja. Nak banding dengan exam akhirat nanti lagi la, syurga or neraka? No choice!

Runsing sahabiah cam mana pulak?


Mesti la hebat! Fikiran depa tu just for dakwah. Fikirkan mad'u and always berfikir ke hadapan. Bersedia menghadapi apa jua rintangan and cobaan.

Contoh terbaik is Rasulullah sendiri. Bila rasa berat, kerana proses dakwah and tarbiyyah ni bukan senang sebab di menuntut kita untuk sabar, ikhlas, tawakal hanya pada Allah dan hamasah yang tinggi, Rasulullah akan doa banyak2 dan bangun solat malam kerana ini adalah sumber kekuatan yang the best. Mengadu hanya pada Allah kerana Allah mengetahui segala isi hati.
  • Macam masa nak perang badar kan, umat islam kan x cukup senjata, bilangan pun sikit, cam mana nak perang? Rasulullah doa pada Allah, minta bantuan, pertolongan, kerana jika syahid semua generasi Al-Quran yang unik tu, maka islam kemungkinan tidak akan sampai pada kita hari ni.

  • Semasa di Taif, kita boleh bayangkan kan, bagaimana keadaan Rasulullah yang dibaling batu, berdarah habis kaki2, mesti perasaan tu sedih hati sangat2 (18:6). SubhanAllah Rasulullah tetap berdoa, kerana mungkin pada hari itu, penduduknya tidak beriman tetapi pada masa akan datang, Taif akan jadi kawasan yang umat islamnya betul2 komited. Dan doa Rasulullah itu termakbul.

  • Lagi contoh macam, Nabi Ibrahim yang berdakwah untuk ayahnya sampai kena bakar, tapi Allah selamatkan. Nabi Nuh sampai 950 tahun tapi berapa orang yang mengkutinya? Anak dan istri juga x ikut Nabi Nuh. Dan Nabi2 lain lagi.
Dengan kisah2 ini, Allah nak bagitau yang tugas seorang da'e just sampaikan, nak bina orang, nak bawa pada Allah not for us. Petunjuk hidayah Allah yang bagi. Segala urusan perlulah kembali pada yang berkuasa.

Tapi sejauh mana kita all out terhadap dakwah and tarbiyyah ni? Oleh itu, kita kena berusaha cari peluang. Actively thinking! Seorang da'e tu kena berfikir like a bussinesswoman tau! Kita menjalankan tugas2 kita x sambil lewa macam Mus'ab b. Umair. Rasulullah lantik dia jadi duta ke Madinah. Memang pilihan yang tepat sekali, dengan rupa paras yang handsome, kata2nya berhikmah, dengan izin Allah, dapat menarik penduduk2 Madinah kepada islam. Alhamdulillah.

Imam Hasan Al-Banna pun, excited jumpa orang sebab dia mengimani hadis Rasulullah, ..sebarkanlah salam diantara kamu.. ini semua kerana dakwah and tarbiyyah. Kalau boleh kita nak semua umat manusia kembali kepada fitrah agama islam yang diredhai ni.

Moh kita lihat ciri2 orang yang betoi2 "runsing":
  • Ambil berat apa yang berlaku terhadap dakwah. Contoh simple, Abu Bakar Assiddiq yang menjaga Rasulullah masa kat Gua Thur. Biar dia kena dengan binatang2 yang berbisa dalam gua tu xpa, jangan kena pada Rasulullah. Betapa cinta dan kasihnya pada Allah dan Rasul-Nya.

  • Himmah yang tinggi. Sentiasa bersemangat untuk memperjuangkan agama Allah ni.

  • Sibukkan diri, hati, fikiran dengan dakwah. Benda2 dunia, remeh-temeh x pikir sangat.
  • X kenal erti rehat sebab banyak lagi sahabat kita yang masih belum ditarbiyyah bukan. Jika di Malaysia saat ini, boleh dikatakan maksiat tegar sedang melanda para remaja. "Ghazwul Fikr". kita perlu sedih memikirkan umat. Ciri2 seorang pemuda ialah, memikirkan umat melebihi diri sendiri.

  • Benci duduk diam2 ni. Workholic for D&T!

  • Bersegera melaksanakan tanggungjawab (cth 36:20).
Semua ini akan terlaksana bermula dengan titik iman kita. Sesungguhnya para da'e mukmin itu x akan terlepas daripada 2 tarikan iaitu tarikan iman dan tarikan syaitan. Depend on us how to manage it. Allah dah bagi 2 jalan iaitu jalan ketakwaan or jalan kefaksikan. Your life is your choice! Think about it.


....................................................

sharing is caring :)

Allahu'alam.

No comments:

Post a Comment