Pages

Wednesday, June 6, 2012

Anda, Kain Anda Koyak. Meh Saya Jahitkan!

Dengan nama Allah yang Maha Kuasa, Maha Bijaksana :)

Alhamdulillah tsumalhamdulillah... Allah masih panjangkan lagi usia, hadirkan saat untuk anda dan saya bertaubat. Masih lagi dikurniakan nikmat untuk hidup di bawah bayang-bayang Al-Quran yang meluhur, memberkati dan tentunya menyucikan jiwa. Ibarat kita selesai jogging di bawah panasnya mentari, lalu mencari teduhan di bawah pohon hijau yang merimbun segar. Alangkah damainyaaa..... 

Err. Sesi imaginasi sebentar. 

Tipikal! [Kredit]
Dulukala, setiap kali saya melihat drama Melayu atau Akasia di TV3, (ehem, itu dulu tau), pasti ada dialog, ''kau tu orang kampung je. jangan jaga tepi kain aku. kubur kita lain-lain''.

 Sungguh klise bukan..?  
Saya juga pasti, dalam buku Peribahasa yang dicetak oleh Dewan Bahasa dan Pustaka juga mengandungi satu ungkapan seperti itu. Jaga tepi kain orang atau dalam bahasa mudahnya sibuk hal orang lain. 

Dalam dimensi sebagai seorang manusia yang telah ditarbiyyah, pernah tak kita terfikir, adanya perubahan dalam diri kita? Err. Mungkin dulu, kita tak pernah nak sibuk-sibuk fikirkan hal ummat manusia lain. Apatah lagi kene berhabis banyak, masa, jiwa, tenaga, wang ringgit, semata-mata untuk memanjakan anak binaan atau orang-orang di sekeliling kita. Dahla dengan esaimen yang bertimbun, silibus yang tak habis-habis dicover lagi, kerja di ofis yang semakin menggunung, sabtu dan ahad yang sebenarnya tidak wujud lagi dalam diri, arghhh!! Kadangkala, kita mahu menjerit. Ya, kadangkala hati tak tertahan dengan semua mehnah ini. 


Ingatkan makin lama di jalan ini, makin senang ujian untuk di tempuhi. Rupanya makin kompleks. Tak percaya? Tanyalah usrahmate saya, Ukht Nur, badan manusia itu kompleks bukan..? Hehe.
Tapi, dalam banyak-banyak mehnah itu, kita tetap tegar. Menjadi seorang yang tegar juga untuk menjaga tepi kain orang lain. Kerana apa? Sudah tentu kerana kita tidak mahu baik sorang-sorang. Kita tidak mahu di dunia kita menjadi seperti belangkas, namun di akhirat sana kita menjadi seperti anjing versus kucing. Tidak sama sekali. 
Jom jaga tepi kain sesama kita! [Kredit]
Dan itulah juga tugas dan amanah yang Allah akan tanya nanti. Kalau diikutkan, memang lah kebarangkalian untuk kita mendapat maki cukup tinggi jika kita mahu menjaga tepi kain orang ni. Lagi-lagi, bila kita mahu menjalankan kewajipan Syahadatul Haq kita. 

''Aku bersaksi bahawa tiada Tuhan selain Allah, dan Muhammad pesuruh Allah''

Maka, sudah menjadi kewajipan untuk saya dan anda menjaga tepi kain orang. Ya, kita kadangkala terlupa ramai yang menanti-nanti tangan siapa yang akan membimbing dia kembali kepada Islam. Kembali kepada Allah. 

Tentu kita tidak mahu sama sekali ada tangan-tangan yang akan menarik kain kita di akhirat kelak, kerana kita sendiri yang tidak all out untuk menyampaikan islam kepada mereka. Masa tu, sumpah saya pun dah tak kuasa nak jaga tepi kain anda lagi, tahu..? 

Maka, benarlah firman Allah,
 
'' Sungguh, telah datang kepadamu seorang Rasul dari kaummu sendiri, BERAT TERASA OLEHNYA PENDERITAAN yang kamu alami, (dia) sangat menginginkan (keimanan dan keselamatan) bagimu, penyantun dan penyayang terhadap orang-orang yang beriman''
[At-Taubah 9:128]
 
Jom, jalankan tugas syahadatul haq kita...! Moga kita tidak terlepas mana-mana kain yang terkoyak lagi selepas ini. Biidznillah! 
 
ps: Sesiapa yang mahu tempahan baju kurung biasa serendah RM 20-RM 25, bolehlah contact saya. Hehe. Bukankah bagus jika kita bermanfaat bagi orang lain..? 
 
p/ps: Tahniah buat akahwat UiTM atas RI Shah Alam :) Moga terus aktif dan ligat di jalan ini! 
[Kredit]
 
 
 
Wallahualam
-Ukht Intisyar- 
 

No comments:

Post a Comment