Pages

Thursday, August 25, 2011

buat bakal jenazah sekalian......

KEWAFATAN RASULULLAH

Saat-saat kewafatan Rasulullah adalah saat-saat paling menyedihkan buat semua makhluk… Manusia, malaikat, haiwan dan seluruh makhluk ciptaan Allah menunjukkan kesedihan mereka dengan cara masing-masing.

AS-SEBAB RASULULLAH WAFAT

Pada hari pembukaan Kaibar, Zainab binti Al-Harist, isteri Sallam bin Misykam (tokoh Yahudi) telah meletakkan racun pada daging kambing yang dihidangkan pada Rasulullah dan para sahabat. Zainab binti Al-Harist telah meletakkan lebih banyak racun pada bahagian peha apabila mengetahui Rasulullah menyukai bahagian tersebut. Selepas mengigit daging tersebut Baginda memuntahkannya semula apabila daging tersebut memberitahu ia telah diracun. Sahabat baginda, Bisyir bin Al-Barra meninggal kerana memakan daging tersebut. Walaupun racun tersebut tidak dapat membunuh Rasulullah ‘on the spot’ tetapi Rasulullah mendapat ‘side effect’ racun tersebut dan akhirnya, setelah tujuh tahun berlalu, kesan racun tersebut semakin teruk. Oleh itu, berhati-hatilah terhadap golongan yahudi kerana mereka penuh dengan tipu muslihat.

HARI KEJADIAN…

Matahari kian tinggi tapi pintu rumah Rasulullah masih tertutup.

Sedang di dalamnya, Rasulullah sedang terbaring lemah dengan keningnya yang berkeringat dan membasahi pelepah kurma yang menjadi alas tidurnya. Tiba-tiba dari luar pintu terdengar seorang yang berseru mengucapkan salam. “Bolehkah saya masuk?”tanyanya.

Tapi Fatimah tidak mengizinkannya masuk. “Maaflah, ayahku sedang demam” kata Fatimah yang membalikkan badan dan menutup daun pintu.

Kemudian dia kembali menemani ayahnya yang ternyata sudah membuka mata dan bertanya pada Fatimah. “Siapakah itu wahai anakku?”

“Tak tahulah ayahku, orang sepertinya baru sekali ini aku melihatnya” tutur Fatimah lembut. Lalu Rasulullah menatap puterinya itu dengan pandangan yang menggetarkan. Seolah-olah bahagian demi bahagian wajah anaknya itu hendak dikenang. “Ketahuilah anakku, dialah yang menghapuskan kenikmatan sementara, dialah yang memisahkan pertemuan di dunia. Dialah malaikat maut” kata Rasulullah.

Fatimah pun menahan ledakan tangisnya.

Malaikat maut datang menghampiri, Rasulullah menanyakan mengapa Jibril tidak ikut sama menyertainya. Kemudian dipanggilah Jibril yang sebelumnya sudah bersiap di atas langit dunia menyambut ruh kekasih Allah dan penghulu dunia ini. “Jibril, jelaskan apa hakku nanti di hadapan Allah?” Tanya Rasulullah dengan suara yang amat lemah. “Pintu-pintu langit telah terbuka, para malaikat telah menanti ruhmu. Semua syurga terbuka lebar menanti kedatanganmu” kata Jibril.

Tapi itu ternyata tidak membuatkan Rasulullah lega, matanya masih penuh kecemasan. “Engkau tidak senang mendengar khabar inii?” Tanya Jibril. “Khabarkan padaku bagaimana nasib ummatku kelak?”. “Jangan khawatir wahai Rasulullah, aku pernah mendengar Allah berfirman kepadaku: ‘Kuharamkan syurga bagi siapa saja, kecuali umat Muhammad telah berada di dalamnya’,” kata Jibril.

Detik-detik semakin dekat, saatnya Izrail melakukan tugas. Perlahan ruh Rasulullah ditarik. Nampak seluruh tubuh baginda bersimbah peluh, urat-urat lehernya menegang. “Jibril, betapa sakit sakaratul maut ini” perlahan Rasulullah mengaduh. Fatimah terpejam, Ali menunduk dan Jibril memalingkan muka. “Jijikkah kau melihatku, hingga kau palingkan wajahmu Jibril?” Tanya Rasulullah pada malaikat pengantar wahyu itu.

“Siapakah yang sanggup melihat kekasih Allah direnggut ajal” kata Jibril.

Sebentar kemudian terdengar Rasulullah memekik, kerana sakit yang tidak tertahankan lagi. “Ya Allah!! Dahsyat nian maut ini, timpakan saja semua siksa maut ini kepadaku, jangan pada ummatku”. Badan Rasulullah mulai dingin, kaki dan dadanya sudah tidak bergerak lagi, bibirnya bergetar seakan hendak membisikkan sesuatu, Ali segera mendekatkan telinganya, “peliharalah solat dan peliharalah orang-orang lemah diantaramu”

Di luar pintu tangis mulai terdengar bersahutan, sahabat saling berpelukan. Fatimah menutupkan tangan ke wajahnya dan Ali kembali mendekatkan telinganya ke bibir Rasulullah yang mulai kebiruan.

Ummati… Ummati… Ummati…..

Begitulah detik-detik terakhir kekasih Allah.. bagaimana pula kita?? Sedangkan Rasulullah, hamba-Nya yang paling disayangi, tetap merasakan dasyatnya MAUT, bagaimana pula kita?? Dan Rasulullah menyebut ummati3.. kerana bimbangkan kita semua. Rasulullah tidak bimbangkan anak, isteri, sahabat, jiran tetangganya.. tetapi kita!!! Orang-orang yang tidak dikenalinya. Kerana Rasulullah tahu ujian di akhir zaman sangat dasyat. Islam kembali dagang... Islam dipandang aneh... umat Islam ditindas sehingga apabila seorang muslim melalui sebuah kubur.. dia berkata.. "alangkah indahnya jika aku yg menghuni kubur tersebut" urm.. tapi kita x lay mengharap mati bila kita rasa x larat nak hadapi ujian Allah.. Allah x uji kalo tau kita x mampu!!!! Yakin3~

wallahualam.... moga sumer brada dlm redha Allah slalu... salam~

No comments:

Post a Comment